Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-08-2018

De Nederlandse vakantiemarkt in zes persona's

De Nederlandse vakantiemarkt in zes persona's
Over de Nederlandse vakantiemarkt zijn veel cijfers beschikbaar. We weten precies waar Nederlanders op vakantie gaan, in welke accommodatie ze overnachten en hoeveel geld ze uitgeven. Met een beetje zoeken krijg je ook nog wel enkele socio-demografische kenmerken boven tafel. Maar een duidelijk beeld krijgen van groepen vakantiegangers en hun vakantiegedrag is een stuk lastiger. Daarom hebben de onderzoekers van Whooz de Nederlandse vakantiemarkt samengebracht tot zes zomervakantie persona’s.


Whooz verzamelt en verrijkt al ruim 30 jaar data van alle huishoudens in Nederland en presenteert deze in een eigen segmentatiemodel met veertien segmenten en vijftig subsesgmenten. Om de Nederlandse vakantieganger in dit model te plaatsen zijn in juni 2018 ruim 3.500 Nederlanders ondervraagd naar hun vakantieplannen voor de zomer van 2018. Daardoor ontstaat een goed inzicht naar het vakantiegedrag over de verschillende doelgroepen verdeeld is. Hierbij worden duidelijke verschillen zichtbaar.



Gouden Rand en Elitaire Topklasse gaan vaak op vakantie

Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de ondervraagde Nederlanders zeker op vakantie gaat, 10 procent het nog niet wist en 25 procent zeker niet op vakantie gaat. Het zijn vooral rijkere huishoudsegmenten zoals Gouden Rand en Elitaire Topklasse die bovengemiddeld op zomervakantie gaan. Onder de thuisblijvers zien we dat Vergrijsde Eenvoud en Stedelijke Balanceerders oververtegenwoordigd zijn.


Helft vakanties half jaar van te voren geboekt

Meer dan de helft van vakantiegaand Nederland (55,7%) boekt de zomervakantie een half jaar van tevoren van onder de kerstboom. Slechts een klein aandeel (5,6%) boekt onmiddellijk na de zomervakantie alweer de zomervakantie voor het aankomende jaar. Meer dan een derde van de Nederlandse huishoudens die met zomervakantie gaan (38,7%) plant de zomervakantie eerder spontaan: een maand of minder van tevoren.

Sociale Huurders, Jonge Digitalen en Vergrijsde Eenvoud kiezen voor pakketreis

Over het algemeen zijn reizen bestaande uit losse componenten (35,5%) meer in trek dan pakketreizen (15,0%). Dit verband zien we bij alle huishoudsegmenten, ook al is dit verschil het grootst bij Elitaire Topklasse, Goed Stadsleven en Gouden Rand: Zij zoeken maatwerk door hun reis zelf samen te stellen en betalen daar graag de prijs voor. Sociale  Huurders, Jonge Digitalen en Vergrijsde Eenvoud zien meer dan andere huishoudsegmenten heil in een pakketreis.


Zes vakantiepersona's

Om een zo duidelijk en geconsolideerd mogelijk beeld van de vakantiemarkt te geven, hebben de onderzoekers de gegevens samengebracht tot zes zomervakantie persona’s, die gezamenlijk een overzicht geven van de markt:

  1. Stad & Strand
  2. Werelds & Cultureel
  3. All-Inclusive
  4. Ontspannen in eigen land
  5. Natuur & Kamperen
  6. Vaak & Rijkelijk.

Deze zes persona's zijn een kwadrant geplaatst met twee dimensies: stedelijkheid en koopkracht. Onder gebieden met hoge stedelijkheid verstaan we de echte stadskernen, terwijl we tot de gebieden met een lage stedelijkheid zowel landelijke gebieden als dorpen en stadsrand rekenen. Koopkracht geeft een indicatie van het vrij besteedbare inkomen en heeft daarmee grote invloed op het vakantiebudget. Wanneer we de persona’s in een schema met deze twee dimensies weergeven, ontstaat onderstaande visuele indeling.



Stad & Strand

In gebieden met een hoge stedelijkheid vinden we onder andere de persona Stad & Strand. Deze huishoudens, waarvan 61,9% op zomervakantie gaat, zijn vooral gefocust op strandvakanties en stedentrips en wonen in de dichtst bevolkte stadskernen van Nederland.


Werelds & Cultureel

Verder vinden we in hoogstedelijke gebieden de persona Werelds & Cultureel, met name stedelijke huishoudens met lage tot modale koopkracht zoals de subsegmenten Studentenvrijheid en Stedelijke Professionals. Het aandeel dat op zomervakantie gaat is 64,7%. Zij reizen graag naar verre bestemmingen en houden van cultuur.


Natuur & Kamperen

Het omgekeerde zie je bij de persona Natuur & Kamperen. Het zijn namelijk juist huishoudens in minder stedelijke gebieden die bovengemiddeld interesse tonen in kamperen en natuurvakanties.


Vaak & Rijkelijk

De huishoudens met de hoogste koopkracht behoren tot de persona Vaak & Rijkelijk. Zij reizen het vaakst: 77,2% gaat in 2018 met zomervakantie. Hiertoe behoren onder andere de Randstedelijke Pubergezinnen en de Statige Exclusiviteit.


All-Inclusive

Heel erg anders is de persona All-Inclusive. Oudere Jongeren en Modale Arbeiders behoren tot deze groep. 60,5% van deze huishoudens gaan met zomervakantie. Zij hebben een beperkt budget en tonen weinig interesse in het boeken van een reis bestaande uit losse componenten.


Ontspannen in eigen land

De laatste persona Ontspannen in eigen land gaat het minst op zomervakantie van iedereen: slechts 54,8%. Onder andere de oudste en armste huishoudens van Nederland, zoals Samen Oud en Bejaarde Aanleuners , behoren tot deze persona.


Meer weten?

U kunt het Zomervakantierapport 2018 van Whooz zelf downloaden met nog veel meer informatie over de vakantiepersona's en dimensies waar de zes persona's in zijn geplaatst.

  • Budget: hoog – laag

  • Interesse: cultuur snuiven – zon, strand, feest

  • Activiteiten: actief en sportief – rustig en ontspannen

  • Bestemming: eigen land – andere kant van de wereld

  • Accommodatie: kamperen – all-inclusive

  • Omgeving: natuur en buiten – steden en reuring

Zelf aan de slag met segmentatie?

Pleisureworld NRIT komt met een eigen tool waarmee bedrijven hun eigen klanten in het segmentatiemodel van Whooz kunnen plaatsen. Zij krijgen daarmee veel meer inzicht in hun klanten, kunnen hun propositie optimaliseren en gericht adverteren op interessante klantsegmenten. Geïnteresseerd? Stuur dan nu een mail naar Hans van Leeuwen en ben de eerste die hiermee aan de slag kan.

Link: https://www.whooz.nl/blog/doelgroeponderzoek-zomervakantie
Topics:Vakanties

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...