Geplaatst op: 22-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Pannenkoekenrestaurants vooral populair in natuur- en toeristengebieden

Pannenkoekenrestaurants vooral populair in natuur- en toeristengebieden
Bron: Pixabay

Het aantal pannenkoekenrestaurants is de afgelopen tien jaar in Nederland gegroeid van van 321 naar 390, een toename met 21%. Vooral tussen 2010 en 2013 groeide het aantal pannenkoekenrestaurants flink. De laatste jaren is de groei er uit. Pannenkoekenrestaurants zijn sterk vertegenwoordigd in natuur- en toeristengebieden. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.


Op elke 100.000 inwoners zijn er 2,2 pannenkoekenrestaurants. De grootste dichtheid zien we in toeristische regio's en natuurgebieden. De provincie Zeeland heeft met 4,2 de hoogste dichtheid, de provincie Groningen met 0,5 de laagste.

Typen pannenkoekenrestaurants

 

De markt kan grofweg worden verdeeld tussen traditionele pannenkoekenrestaurants met een nostalgisch interieur en een sterke focus op pannenkoeken. Daarnaast zien we ook trendy restaurants met een modern en strak vormgegeven interieur en vaak een wat bredere kaart. Deze schuiven op van een single-product-restaurant naar een multifunctioneel horecaconcept.

Trends

 

Trends in de markt zijn Nutalla fast food shops, com crepes, de pannenkoekenprinter, de Japanse pannenkoekenbaren een all you can eat concept.

Regionale ontwikkelingen

 

De ontwikkeling van het aantal pannenkoekenrestaurants verschilt sterk per provincie. Met name Overijssel en Utrecht noteren forse groeicijfers. In absolute aantallen was de stijging het grootst in Noord-Holland, Zuid-Holland en Overijssel, met een toename van respectievelijk 15, 12 en 12 pannenkoekenrestaurants. In Zeeland, Flevoland en Groningen daalde het aantal pannenkoekenrestaurants de afgelopen tien jaar.

Doelgroepen en bestedingen

 

Senioren en gezinnen zijn voor de pannenkoekenrestaurants de belangrijkste doelgroepen. Deze twee groepen tezamen zorgen voor circa driekwart van de omzet in de sector. Per jaar noteren de restaurants circa 26,6 miljoen bezoeken. Een gast besteed gemiddeld 11 euro. Het bezoek is redelijk verdeeld over het jaar met pieken in de maanden mei, september en oktober.

Verwachting

 

De economische crisis had een positief effect op de pannenkoekenrestaurants. Consumenten werden steeds prijsbewuster en deden minder uitgaven buiten de deur. Als men al buiten de deur ging eten, werd er vaker gekozen voor betaalbare formules in de fastservicesector zoals pannenkoekenrestaurants. Nu de crisis achter de rug is ligt het groeitempo van pannenkoekenrestaurants een stukje lager. Hoewel de groei ten opzichte van de crisisperiode is afgevlakt verwachten de onderzoekers van Van Spronsen & Partners dat het aantal pannenkoekenrestaurants de komende jaren langzaam zal blijven toenemen. Dit wordt met name veroorzaakt door de vergrijzing die de komende jaren verder door zal zetten, waardoor de belangrijke doelgroep van senioren voorlopig zal blijven groeien.

Link: https://www.spronsen.com/wordpress/wp-content/uploads/Het-Pannenkoekenrestaurant-in-beeld.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, pannenkoekenrestaurants

CELTH



||| Nieuws |||

25/03/25
Exclusief voor leden
Opleiding ‘Medewerker recreatieve attracties’ van start
Attractiepark Bobbejaanland en de Vlaamse dienst voor opleidingen VDAB slaan de handen in elkaar om werkzoekenden een kans te bieden door middel van de opleiding ‘Medewerker recreatieve attracties’.
24/03/25
Portlantis: Nieuw opvallend bezoekerscentrum Rotterdamse haven
Dit weekend is een interactief ervaringscentrum op Maasvlakte 2 geopend. Portlantis, zoals het centrum heet, belooft een unieke kijkervaring te bieden op de Rotterdamse haven. Het opvallende gebouw, ontworpen door architectenbureau MVRDV, zal dienen als een plek waar bezoekers de betekenis en toekomst van de haven kunnen ontdekken.
24/03/25
Exclusief voor leden
Voor 7,5 tot 9% huishoudens is de auto té duur
In de toeristische sector lijkt het alsof iedereen over een auto beschikt. Dat is natuurlijk niet zo omdat autorijden té duur is voor veel huishoudens en de Tweede Kamer wilde weten hoe hoog dat percentage is. Tussen de 7,5 en 9% van de Nederlandse huishoudens heeft géén auto omdat het té duur is, schat KiM in.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kamperen meest klimaatvriendelijk
Kamperen zorgt voor de laagste CO2-uitstoot per overnachting. Harde cijfers daarover vond Camp-to-Go, de website van de branchevereniging KCI op de website van het Agence de la transition écologique. Dit is een Franse overheidsorganisatie voor de transitie naar een meer duurzame samenleving.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kansen voor meer recreatie in Gouden Randen van de Veluwe
Op het Veluwecongres 2025 is het onderzoek 'Meer ruimte voor recreatie op de Veluwe' gepresenteerd. In het onderzoek staan de mogelijkheden centraal om de flanken van de Veluwe, de zogenaamde Gouden Randen, toeristisch-recreatief te ontwikkelen om daarmee toekomstige druk op het Veluwemassief te voorkomen.
24/03/25
Provincies verstevigen toeristisch-recreatieve samenwerking
De Nederlandse provincies pleiten samen een vitaal en toekomstgericht aanbod van vrijetijdsvoorzieningen. Toegang tot voldoende mogelijkheden voor buitenrecreatie is essentieel voor het welbevinden van iedereen.
24/03/25
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.
23/03/25
Megagrote uitbreiding Posta7: noordelijke hotspot bij de A7 krijgt er 2.300 m² bij
Goed nieuws voor liefhebbers van uitjes: het overdekte uitjescentrum Posta7 in Tolbert krijgt groen licht voor een forse uitbreiding.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...