Pannenkoekenrestaurants vooral populair in natuur- en toeristengebieden

Het aantal pannenkoekenrestaurants is de afgelopen tien jaar in Nederland gegroeid van van 321 naar 390, een toename met 21%. Vooral tussen 2010 en 2013 groeide het aantal pannenkoekenrestaurants flink. De laatste jaren is de groei er uit. Pannenkoekenrestaurants zijn sterk vertegenwoordigd in natuur- en toeristengebieden. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.
Op elke 100.000 inwoners zijn er 2,2 pannenkoekenrestaurants. De grootste dichtheid zien we in toeristische regio's en natuurgebieden. De provincie Zeeland heeft met 4,2 de hoogste dichtheid, de provincie Groningen met 0,5 de laagste.
Typen pannenkoekenrestaurants
De markt kan grofweg worden verdeeld tussen traditionele pannenkoekenrestaurants met een nostalgisch interieur en een sterke focus op pannenkoeken. Daarnaast zien we ook trendy restaurants met een modern en strak vormgegeven interieur en vaak een wat bredere kaart. Deze schuiven op van een single-product-restaurant naar een multifunctioneel horecaconcept.
Trends
Trends in de markt zijn Nutalla fast food shops, com crepes, de pannenkoekenprinter, de Japanse pannenkoekenbaren een all you can eat concept.
Regionale ontwikkelingen
De ontwikkeling van het aantal pannenkoekenrestaurants verschilt sterk per provincie. Met name Overijssel en Utrecht noteren forse groeicijfers. In absolute aantallen was de stijging het grootst in Noord-Holland, Zuid-Holland en Overijssel, met een toename van respectievelijk 15, 12 en 12 pannenkoekenrestaurants. In Zeeland, Flevoland en Groningen daalde het aantal pannenkoekenrestaurants de afgelopen tien jaar.
Doelgroepen en bestedingen
Senioren en gezinnen zijn voor de pannenkoekenrestaurants de belangrijkste doelgroepen. Deze twee groepen tezamen zorgen voor circa driekwart van de omzet in de sector. Per jaar noteren de restaurants circa 26,6 miljoen bezoeken. Een gast besteed gemiddeld 11 euro. Het bezoek is redelijk verdeeld over het jaar met pieken in de maanden mei, september en oktober.
Verwachting
De economische crisis had een positief effect op de pannenkoekenrestaurants. Consumenten werden steeds prijsbewuster en deden minder uitgaven buiten de deur. Als men al buiten de deur ging eten, werd er vaker gekozen voor betaalbare formules in de fastservicesector zoals pannenkoekenrestaurants. Nu de crisis achter de rug is ligt het groeitempo van pannenkoekenrestaurants een stukje lager. Hoewel de groei ten opzichte van de crisisperiode is afgevlakt verwachten de onderzoekers van Van Spronsen & Partners dat het aantal pannenkoekenrestaurants de komende jaren langzaam zal blijven toenemen. Dit wordt met name veroorzaakt door de vergrijzing die de komende jaren verder door zal zetten, waardoor de belangrijke doelgroep van senioren voorlopig zal blijven groeien.