Geplaatst op: 03-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven

Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven

De Zeeuwse toeristische sector leidt tot 10 mei een direct omzetverlies van 220 miljoen euro. Als de maatregelen na 10 mei worden voortgezet, loopt de schade nog verder op tot mogelijk 841 miljoen euro. Dan verdampt meer dan 60% van de jaaromzet. Toeristisch Ondernemend Zeeland heeft daarom staatssecretaris Mona Keijzer gevraagd om maatregelen die aansluiten bij de unieke situatie van de recreatie. Daarover hebben we in ons coronadossier bericht.


Het onderzoek is een initiatief van Toeristisch Ondernemend Zeeland en is uitgevoerd in nauwe samenwerking met het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en Economische Impuls Zeeland. Het onderzoek vond plaats tussen zondag 29 maart en maandag 30 maart 2020.In 24 uur tijd hebben 543 respondenten de vragenlijst ingevuld waarvan 320 logiesbedrijven, 172 horecabedrijven en 51 overige bedrijven.


Voor 131 miljoen aan investeringen uitgesteld

220 miljoen omzetderving tot 10 mei is veel geld maar nog ernstiger is dat de kosten, na aftrek van de NOW-regeling, in die periode met 76 miljoen euro doorlopen. Daarbovenop komen nog eens de terugbetalingen van aanbetaalde boekingen die bedrijven nog eens voor 22,9 miljoen euro in liquiditeit terugzetten. In deze cijfers is de schade voor de toeleveranciers nog niet opgenomen. Toeristische bedrijven zeggen dat als gevolg van de coronacrisis 131 miljoen euro aan investeringen wordt uitgesteld.


841 miljoen euro omzetverlies

Om de schade goed in beeld te brengen hebben de onderzoekers eerst de verwachte jaaromzet in beeld gebracht. Die komt voor een regulier 2020 uit op 1,27 miljard euro. Daarvan is 607 miljoen euro voor logiesaccommodaties en 541 miljoen euro voor de horeca. Als de maatregelen worden doorgezet tot 1 juni dan bedraagt het omzetverlies voor de Zeeuwse toeristische sector 325 miljoen euro, 105 miljoen euro meer dan tot 10 mei. Die omzetschade loopt op tot 841 miljoen euro als het hele zomerseizoen (tot 1 september) verloren gaat. Dan verliezen bedrijven tussen de 63% en 66% van de jaaromzet.


Tabel 1: Omzetderving


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


110 miljoen euro moet worden terugbetaald

De Zeeuwse toeristische bedrijven moeten bij de huidige maatregelen 22,9 miljoen euro aan vooruitbetaalde boekingen compenseren. Bij een sluiting tot 1 september loopt dat op naar 110,6 miljoen euro. Vooral logiesaccommdaties moeten veel geld terugbetalen.


Tabel 2: Terugbetalingen


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


Regelingen bieden weinig soelaas

De maatregelen van het kabinet om personeelskosten grotendeels over te nemen, geven maar beperkt soelaas omdat de personeelskosten bij logiesbedrijven maar 16% van alle kosten is en bij horecabedrijven 25%. Ook deelname aan de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) is een mooi signaal maar een druppel op een gloeiende plaat. Voor de 1.500 bedrijven die daar nu voor in aanmerking komen zou dat neerkomen op 6 miljoen euro. Bij een omzetschade van 220 miljoen euro is dat zeer gering en staat in geen verhouding tot de werkelijke schade.


Tabel 3: Economische schade voor bedrijven


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


Van alle ingestelde maatregelen komt in Zeeland ruim 60% van de bedrijven in aanmerking voor uitstel van betaling van belastingen. Dat is daarmee veruit de meest relevante regeling. Op ruime afstand volgt de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid waar 45% gebruik van kan maken en de TOGS met iets meer dan 40%. BMKB is voor ruim 20% relevant.


Schade kan niet worden ingelopen

Ook als bedrijven weer open mogen, verwacht toch ruim 70% dan een lagere omzet door het wegblijven van gasten. Slechts een minderheid verwacht een inhaalslag doordat andere bezoekersgroepen komen of uitgestelde bezoeken. Veel bedrijven melden dat het inhalen van omzet niet mogelijk is, doordat ze gasten moeten compenseren, laag consumentenvertrouwen en een geschaad imago van Zeeland omdat is opgeroepen dat ze niet welkom zijn.

Link: https://www.kenniscentrumtoerisme.nl/wiki/index.php/Event_00139
Trefwoorden: zeeland, toerisme, recreatie, crisis, economische schade, bedrijven

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...