Geplaatst op: 30-04-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Hoteliers verwachten langdurige impact maar wel snel herstel lokale markt

Hoteliers verwachten langdurige impact maar wel snel herstel lokale markt
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

Hoteliers in Nederland en België verwachten dat de coronacrisis een langdurige impact zal hebben, maar uiteindelijk wel zal herstellen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. 


De binnenlandse markt zal relatief snel herstellen en misschien zelfs sterker uit de strijd komen, maar de internationale markt ziet een langzaam herstel tegemoet. Een groot deel van de gesloten hotels opent inmiddels voorzichtig weer de deuren, maar de omzet in het eerste halfjaar is minstens gehalveerd. Ook voor de tweede helft van het jaar worden veel lagere bezettingsgraden en omzetten verwacht. Na afloop van de crisis, die volgens de hoteliers nog zeker 6 tot 12 maanden zal duren, wordt rekening gehouden met een langzaam herstel.


Langdurige impact coronacrisis

De hoteliers verwachten dat de impact van de coronacrisis langer zal duren dan de huidige lockdown-maatregelen. Meer dan 70% van de hoteliers verwacht dat de impact langer dan 6 maanden zal duren: 31% houdt rekening met 6-12 maanden, 36% met 12-24 maanden en 4% langer dan 24 maanden.


De impact op de hotelmarkt in 2020 is zeer groot. Vrijwel alle hoteliers verwachten dat de bezettingsgraden en omzetten dit jaar slechter zullen zijn dan vorig jaar; volgens 85% zelfs veel slechter. De gevolgen van de coronacrisis zijn daarmee aanzienlijk groter dan de laatste financiële crisis in 2008-2009, vindt meer dan 80% van de hoteliers.


Verwachte impact coronacrisis

Positief

5% verwacht stijging toeristisch individueel segment in 2020

12% gelooft zelfs dat binnenlandse markt er sterker uitkomt

67% verwacht herstel binnen half jaar en twee jaar

Negatief

85% verwacht in 2020 een veel slechtere omzet dan in 2019

80% verwacht grotere gevolgen dan van financiële crisis 2008 – 2009

72% verwacht dat toergroepen veel slechter zullen presteren dan in 2019


Hotels gaan langzaamaan weer open

Van de 200 ondervraagde hotels is medio april bijna 60% nog geheel gesloten, en heeft nog eens 22% een deel van de kamerverdiepingen gesloten. Daarbij heeft slechts 16% ook het hotelrestaurant en/of overige faciliteiten nog geopend. Een aantal hotels is inmiddels weer geopend, velen verwachten in de komende maand weer in business te gaan.


Bars en restaurants zijn in België sinds 12 maart en in Nederland sinds 15 maart gesloten op last van de overheid, maar hotels mogen nog open blijven. In Nederland mogen hotelgasten onder voorwaarden ook nog gebruik maken van het hotelrestaurant. De maatregelen duren in ieder geval tot 19 mei in Nederland en tot 8 juni in België.


Van de hotels die gesloten zijn, verwacht bijna 80% circa 1-3 maanden te zullen zijn gesloten. Slechts 2% houdt rekening met een sluiting van 3-6 maanden; geen van de hoteliers verwacht langer dan 6 maanden gesloten te zijn. Wel geeft bijna 20% aan gesloten te zullen blijven tot het einde van de crisis.


Bezettingsgraden en omzetten meer dan gehalveerd

Meer dan 80% van de ondervraagde hotels verwacht in de eerste helft van 2020 een daling van meer dan 50% in de bezettingsgraad ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Ook de gemiddelde kamerprijzen zijn gedaald, maar minder sterk. Ruim 50% verwacht een daling van meer dan 25%, waarvan circa 30% een daling van meer dan 50%. Vrijwel alle hotels zien dan ook de omzet met meer dan 50% dalen.


Voor het tweede halfjaar van 2020 wordt eveneens een daling verwacht, maar de projecties zijn – vooralsnog – minder negatief dan in het eerste halfjaar. Circa 97% verwacht ook in de tweede helft van het jaar lagere bezettingsgraden dan een jaar eerder, maar slechts circa 10% van de hoteliers verwacht een daling van meer dan 50%. Het grootste deel, bijna 52%, verwacht een daling tussen 25% en 50%. De projecties voor de kamerprijzen zijn weer iets minder negatief: 91% verwacht een daling maar slechts 30% verwacht een daling van meer dan 25%.


Grootste impact op internationale markt en groepsreizen

Hoteliers verwachten de grootste impact op de internationale markt. Bijna 97% van de respondenten verwacht dat de internationale markt in 2020 slechter presteert, waarvan 66% verwacht dat de markt het veel slechter doet. De verwachtingen voor de binnenlandse markt zijn minder negatief, maar nog steeds verwacht meer dan 50% ook hier een daling.


Geen van de zakelijke en toeristische marktsegmenten laat in 2020 naar verwachting een stijging zien. Voor alle segmenten geldt dat minstens 90% van de ondervraagde hoteliers verwacht dat het segment slechter of veel slechter zal presteren. De meest negatieve impact wordt verwacht op het segment toergroepen: bijna 72% verwacht dat dit segment het veel slechter zal doen. Ook het zakelijke groepssegment zal volgens 67% veel slechter presteren, en het zakelijk individuele segment volgens 55%. Het toeristisch individuele segment wordt het minst negatief gezien. Hier verwacht 5% van de hoteliers een daadwerkelijke stijging.


Ook op de langere termijn zijn de verwachtingen voor het internationale segment het meest negatief, gevolgd door de groepssegmenten. Het meeste wordt verwacht van de binnenlandse markt: slechts 2% verwacht dat deze niet meer zal herstellen van de coronacrisis. Het merendeel is voorzichtig optimistisch over de binnenlandse markt: bijna 50% verwacht een langzaam herstel, en 37% verwacht dat deze markt snel weer op het oude niveau terug zal zijn. Bijna 12% gelooft zelfs dat de binnenlandse markt na afloop van de coronacrisis sterker zal zijn dan voor de crisis.


Voor de buitenlandse markt verwacht 15% geen volledig herstel, en 74% slechts een langzaam herstel. De overige 11% verwacht wel dat de buitenlandse markt volledig zal herstellen, maar geen van de ondervraagden voorziet een verbetering ten opzichte van voor de crisis.


Acties om omzet te verhogen

Veel hoteliers hebben actie ondernomen om de omzet te verhogen, onder meer door aanvullende sales & marketing acties (45%), door de verkoop van vouchers (36%) en door de hotelkamers aan te bieden als kantoor of quarantainekamer (33%). Ook wordt ingezet op afhaal- en bezorgdiensten vanuit het hotelrestaurant, inclusief private dining in hotelkamers.

Een deel van de hoteliers echter kiest ervoor om geen omzetgerichte acties te starten tijdens de lockdown, omdat het ongepast lijkt of omdat het hotel alle activiteiten heeft gestaakt. Ook zijn er hotels die de kamers beschikbaar stellen bij zorginstellingen of als daklozenopvang.


Om kosten te besparen heeft 68% van de deelnemende hotels het aantal tijdelijke personeelsleden teruggebracht. Daarnaast heeft 37% van de ondervraagden het aantal vaste personeelsleden teruggebracht, terwijl nog eens 24% hetzelfde overweegt. Meer dan 42% van de deelnemende hotels heeft een huurkorting aangevraagd bij de hoteleigenaar.


Horwath HTL Hotel Market Sentiment Survey

De Benelux Hotel Market Sentiment Survey 2020 is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. Het rapport geeft de resultaten weer van een online survey binnen de hotellerie in Nederland, België en Luxemburg in de eerste helft van april 2020. Aan het onderzoek hebben 200 hotels in de Benelux meegewerkt.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, crisis

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...