Campagne Welkom terug in Nederland bereikt met een budget van 2.500 euro ruim 9,5 miljoen mensen
De online promotiecampagne ‘Welkom terug in Nederland’ is succesvol afgesloten. Met de belangeloos opgezette campagne en een (gesponsorde) investering van slechts 2.500 euro werd in amper zes weken tijd een bereik op (social) mediakanalen van ruim 9.5 miljoen mensen gerealiseerd. Het op woensdag 3 juni geopende Instagramkanaal groeide organisch van nul tot ruim 2.290 volgers vandaag. De hashtag #WelkomteruginNl werd in de periode van 3 juni – 15 juli 2020 bijna 510.000 gehanteerd. Ook Pleisureworld is ambassadeur van de campagne.
Mede-initiatiefnemer en woordvoerder van Welkom terug in Nederland Isabel Mosk: "We zijn er trots op dat we door de campagne een bijdrage hebben geleverd aan de bewustwording van vooral ook jongere mensen om deze zomer op ontdekkingsreis in eigen land te gaan. Deze campagne heeft daadwerkelijk aangezet tot actie. #WelkomteruginNL is een mooie campagnevoorzet én ondersteuning geweest voor de toeristische sector. Wij zijn er als eersten mee gestart en het is goed om te zien dat er meer promotie-initiatieven volgden. De sector verdient het! Het is uniek dat wij als groep van initiatiefnemers én ambassadeurs, allen zonder belangen, deze campagne hebben gecreëerd. Dit netwerk is van onschatbare waarde.”
Kettingreactie geslaagd
De initiatiefnemers hadden de ambitie om door een co-creatiecampagne, met een hoofdrol voor het Instagramkanaal @WelkomteruginNL en de hashtag #WelkomteruginNL, in korte tijd een kettingreactie te ontketenen. Samen met ambassadeurs wilden zij bewustwording creëren voor de toerisme- en recreatiemogelijkheden in Nederland. Dat dit meer dan gelukt is, bewijzen de resultaten en het draagvlak onder ruim 100 ambassadeurs. Het idee voor een belangeloze campagne ter ondersteuning van ondernemers in de Nederlandse toerisme- en recreatiewereld vond na de lancering direct weerklank bij contentmakers.
Boost door Ambassadeurs
Vijftig toonaangevende influencers en reisbloggers hebben hun favoriete plek in Nederland gedeeld op hun eigen Instagram, Twitter, Facebook en Youtube kanalen. Met de hashtag #WelkomteruginNL gaven zij direct een enorme boost aan de campagne. Het enthousiasme van deze groep ambassadeurs werkte aanstekelijk en gedurende de campagne verdubbelde het aantal ambassadeurs tot meer dan 100. Gezamenlijk zetten zij de toon voor een gestage opmars van volgers en gebruikers van de #WelkomteruginNL op alle social mediakanalen.
Instagramkanaal leidend
Het Instagramkanaal @Welkomterugin.nl was bedoeld als inspiratiebron om op ontdekkingstocht in Nederland te gaan. Daarbij werd gebruik gemaakt van foto’s van de eigen ambassadeurs. Dat leverde een snelle organische aanwas op van bijna 2.300 volgers in een tijdbestek van zes weken.
Instameets op verzoek
De campagne is langer doorgegaan dan oorspronkelijk gepland, omdat er vanuit de toerisme- en recreatiebranche veel positieve respons kwam en verzoeken tot samenwerking. Twee weekenden werden Instameets in zeven verschillende regio’s georganiseerd. Ook hier werkten alle betrokkenen vanuit Welkom terug in Nederland belangeloos aan mee. Zo’n 50 ambassadeurs die op stap gingen in Drenthe, Overijssel, Noord-Holland, Brabant, Zeeland, Het Gooi en een minder bekend gedeelte van de Veluwe, zorgden met hun impressies voor een prachtig slotoffensief op de social mediakanalen.
Bijdragen nog steeds welkom
Iedereen blijft welkom met de hashtag #WelkomteruginNL een bijdrage te leveren en een lievelingsstek of visueel verhaal te delen op de eigen social mediakanalen. Actief beheer van het social media-account stopt per 15 juli 2020.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, campagnes, Nederland