Geplaatst op: 23-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Plannen voor Van Gogh Homeland Expercience met zeven torens

Plannen voor Van Gogh Homeland Expercience met zeven torens
Noord-Brabant wil met een netwerk van zeven torens verspreid over het Van Gogh Nationaal Park aan het Brabantse leisureaanbod een derde grote publiekstrekker toevoegen. De van oorsprong Brabantse schilder Vincent Van Gogh staat daarbij centraal. Dat meldt het House of Leisure. De torens moeten jaarlijks 400 duizend bezoekers trekken.

Brabant is de geboorteprovincie van schilder Vincent Van Gogh.  Zo is VanGoghBrabant al jaren aan de weg aan het timmeren om de roots van de schilder bezoekbaar en beleefbaar te maken. 

Wat is het Van Gogh Homeland Experience?
De Van Gogh Homeland Experience bestaat uit een netwerk van zeven torens verspreid over het Van Gogh Nationaal Park in Brabant dat zeven unieke vergezichten biedt op de geboortegrond – het Homeland – van Van Gogh. Het idee past bij de wens en behoefte om naast het Brabantbrede leisure aanbod een ‘derde park’ toe te voegen naast de twee grote parken, Efteling en Beekse Bergen van Libema.  

Het moeten zeven unieke torens worden met eigen specifieke kenmerken maar herkenbaar in gezamenlijkheid. 

Derde grote publiekstrekker

De ambitie om naast de Efteling en de Beekse Bergen een derde grote publiekstrekker in Brabant te realiseren, bestaat al enkele jaren en krijgt nu invulling. Initiatiefnemers Midpoint Brabant, Libéma, De Efteling, Breda University of Applied Sciences (BUAS) en House of Leisure staan aan de wieg van de nieuwe Stichting Van Gogh Homeland Experience. De nieuwe stichting werkt aan concrete plannen voor deze nieuwe recreatieve bestemming in Brabant, met de potentie om jaarlijks circa 400.000 gasten uit binnen- en buitenland te ontvangen.

Met de realisatie van de Van Gogh Homeland Experience willen de initiatiefnemers bereiken dat Brabant een volwaardige plek inneemt in de (inter)nationale Van Gogh destinaties en een bijdrage levert aan de thema’s van de provincie.

Spreiding en dus 7 torens

De initiatiefnemers kiezen bewust niet voor 1 locatie maar 7 verschillende locaties omdat ze inzetten op een breed participatiemodel dat uitnodigt tot lokale participatie, regionale betrokkenheid, gedeelde kosten en baten. Dit vraagt om een spreiding van het aanbod dat daarmee bijdraagt aan het ‘gespreid verleiden’ van bezoekers aan en in Brabant. 

Door de nieuwe realiteit – de anderhalve meter economie – zal de vraag naar binnenlandse reizen en lokale dagtochten toenemen. Nabijheid is voor de komende periode de sleutelfactor. Men zal de omgeving herontdekken en meer kiezen voor buitenbestemmingen. Van Gogh Homeland Experience speelt hier met een gespreid buiten aanbod op in. 



Maatschappelijke thema’s belichten

De torens belichten daarnaast  actuele maatschappelijke thema’s, de grote transitie-opgaven waar Brabant de komende decennia voor staat. Ingrijpende veranderingen in natuur en landschap zijn niet alleen van deze tijd. Ook Vincent was getuige van de transformatie van het Brabantse landschap als gevolg van de opkomende industrialisatie en schaalvergroting. Deze ontwikkelingen stelde hij aan de kaak in zijn brieven, tekeningen en schilderijen. Met Van Gogh als (kritische) gids belichten de 7 torens opgaven van nu zoals landschapstransitie, klimaatadaptatie en energietransitie, de landbouwtransitie, duurzaamheid, circulaire economie en de natuur-, water- en milieukwaliteit. 

Voorzichtige reacties

Het idee verkeert nog in een verkennende fase. House of Leisure wil creatieve ‘labs’ inrichten gericht op de creatieve, artistieke en architectonische content. In het Brabants Dagblad wordt door natuurorganisaties voorzichtig gereageerd op de plannen. Voor hen is toerisme geen doel op zich en leent natuur zich niet voor massatoerisme. De plannenmakers willen het toerisme juist spreiden en gaan graag het gesprek aan. De focus ligt op het bevorderen van kwaliteitstoerisme en het verlengen van het verblijf van toeristen in Brabant. 
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, cultuur, noord-brabant

CELTH



||| Nieuws |||

22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...