Geplaatst op: 21-10-2022
Auteur: Peter Bekkering & Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2022-5

Recreatie Vakbeurs: landelijke vakbeurs met regionale sfeer

Jeffry Plaggenmarsch zet alle hallen in voor de Recreatie Vakbeurs 2022

Recreatie Vakbeurs: landelijke vakbeurs met regionale sfeer

Een landelijke vakbeurs met een regionale sfeer. Dat is de uitstraling die Jeffry Plaggenmarsch, sinds augustus 2021 Head of Cluster van Easyfairs, wil op de Recreatie Vakbeurs. Op 15, 16 en 17 november vindt de twintigste editie plaats in Evenementenhal Hardenberg. Met naar verwachting een kleine 300 exposanten, verdeeld over 8 hallen, en 6000 bezoekers.

Als Hardenberger heeft Plaggenmarsch daarbij ook nog een persoonlijke missie: "Ik wil dat mensen in Hardenberg weer trots worden op deze evenementenhal. Nu weten ze amper dat we bijna elke week wel een consumenten- of vakbeurs organiseren. En dat geldt ook voor de Recreatie Vakbeurs. Hardenbergers hadden niet door dat in november 250 tot 300 exposanten in de Evenementenhal stonden voor de hele recreatiesector. Dit jaar gaan we de buitenkant zichtbaar maken met grote LED-schermen en meer in de media communiceren dat de hele Nederlandse recreatiesector naar Hardenberg komt om de laatste ontwikkelingen in de markt te zien. Op die manier willen we ook Hardenberg en de regio meer op de kaart zetten. Daarnaast hebben we als doel dat iedereen in de regio minstens een keer per jaar naar de Evenementenhal komt. Dat kan bijvoorbeeld een dansfeest voor de jeugd zijn of een woonbeurs voor de wat oudere generatie.”

Easyfairs

Easyfairs is een Belgische organisatie die naast de Benelux ook actief is in Scandinavië, Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje. Dat internationale karakter heeft voordelen zegt Plaggenmarsch: "De kennis uit al die landen neem je ook mee naar andere vakbeurzen waarbij je kijkt waar je van elkaar kunt leren. Dat is heel inspirerend.” Evenementenhal Hardenberg onderscheidt zich van andere locaties binnen Easyfairs aldus Plaggenmarsch: "We zijn erg laagdrempelig, toegankelijk en goed bereikbaar. Daarnaast zijn we een van de weinige beurslocaties waar je gratis kunt parkeren. Bovendien is ook de toegang gratis, omdat je op uitnodiging van de exposanten komt. Al met al is het een landelijke vakbeurs met een regionale sfeer.” Voor de Recreatie Vakbeurs heeft Plaggenmarsch een duidelijke stip op de horizon. "Een groot deel van Nederland weet jaarlijks de weg naar Hardenberg al te vinden. Zuidwest-Nederland blijft echter nog achter. De komende jaren willen we daarom nog meer vraag en aanbod uit dat deel van Nederland naar Hardenberg krijgen. En misschien ook uit België.”

Relevant voor elke recreatiefunctie en elk recreatieniveau

De kracht van de Recreatie Vakbeurs is volgens Plaggenmarsch dat het evenement alle functies en alle niveaus binnen een recreatiebedrijf bedient: "De beurs is interessant voor de ondernemer zelf, maar ook bijvoorbeeld voor de technische dienst of de marketingafdeling. Iedereen heeft er wat aan.” Plaggenmarsch gelooft in het bestaansrecht van een fysieke beurs, ook in een tijd dat alles op internet is te vinden. "Ten eerste is het een sector met mensen die elkaar goed kennen en herkennen en elkaar graag willen ontmoeten. Daarnaast willen veel mensen bepaalde producten zoals een speeltoestel toch het liefst echt voelen en een interieur echt zien. Voor hen willen we een inspirerende showroom zijn.”

Veel mensen willen bepaalde producten zoals een speeltoestel toch het liefst echt voelen en een interieur echt zien.

Kennisprogramma

De Recreatie Vakbeurs steekt traditioneel veel energie in een kennisprogramma. Plaggenmarsch legt uit waarom: "Natuurlijk is een goed exposantenaanbod voor ons essentieel. Maar daarnaast wil je als bezoeker ook vermaakt en geïnspireerd worden door een waardevol kennisprogramma. Uitgangspunt daarbij is dat de kennis relevant is, geschikt voor meerdere doelgroepen en dat de kennis ook moet prikkelen. Eigenlijk willen we de beleving van een camping of een goed vakantiepark naar onze beurs brengen. En dat betekent naast een goed verblijf ook goed entertainment en goede horeca.”

Toekomst ligt buiten

Plaggenmarsch heeft nog voldoende ambities voor de komende jaren met de Recreatie Vakbeurs. "Ik zou graag het kennisprogramma – samen met NRIT – nog verder willen uitbreiden en toespitsen op bepaalde segmenten. Ook kan ik me specifieke netwerkmomenten voorstellen, bijvoorbeeld voor jonge ondernemers.” Plaggenmarsch voorziet zelfs dat de Recreatie Vakbeurs binnen een paar jaren uit de Evenementenhal groeit en naar buiten moet uitwijken. "Zo’n buitensegment is overigens niet zo gek als je bedenkt dat de recreatiewereld zich voor 90 procent buiten afspeelt.” Lachend: "Zo’n buitenonderdeel is in november vanzelfsprekend wel een uitdaging maar die gaan we niet uit de weg.” Een andere ambitie van Plaggenmarsch is dat de Recreatie Vakbeurs uitgroeit tot een soort merk, waaronder andere zaken komen te hangen. "Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat we onder de vlag van de Recreatie Vakbeurs een specifiek recreatiethema een andere keer op een andere plek onder de aandacht gaan brengen. Misschien in samenwerking met een branchevereniging, mediapartij of exposanten.”

Zo’n buitensegment is overigens niet zo gek als je bedenkt dat de recreatiewereld zich voor 90 procent buiten afspeelt.

Over vijf jaar?

Plaggenmarsch hoopt dat over vijf jaar de Recreatie Vakbeurs niet alleen nog groter is, maar dat er tegen die tijd ook safaritenten en chalets op het buitenterrein staan. "Daarnaast hoop ik dat we het onderdeel ‘spelen en bewegen’ hebben kunnen uitbouwen tot twee volle hallen. Ook voorzie ik dat er dan meerdere kennistheaters zijn waar we samen met exposanten best practices laten zien. Tenslotte verwacht ik dat we met het merk ook zichtbaarder zijn over vijf jaar in Zuidwest-Nederland en Vlaanderen.”

Link: https://www.recreatie-vakbeurs.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, horeca, beurzen, congressen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...