Geplaatst op: 24-01-2023
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-5

Museum of maaklocatie?

Schoenenkwartier in Waalwijk is museum, maaklab en innovatief kenniscentrum

Museum of maaklocatie?
Tijdelijke tentoonstelling Put on Your Red Shoes (ontwerp, Tinker imagineers, Studio Daphne Jansen, Britte Hietkamp).

In de leer- en schoenenstad Waalwijk is sinds eind juni in het monumentale Krophollerpand het Schoenenkwartier gevestigd, een museum, maaklab en innovatief kenniscentrum ineen. Al ver voor de eeuwwisseling werd nagedacht hoe je de geschiedenis van creativiteit en maakindustrie aantrekkelijk kunt inzetten voor toerisme.

Het museum bestaat al sinds 1953 maar zat in een oude schoenenfabriek aan de rand van de stad. Nu is het beleefbaar in een eigen kwartier, inclusief het erfgoed dat zo kenmerkend is voor deze bijzondere industrietak in Nederland. Het grenst aan het hart van Waalwijk en heeft aansluiting op een plein met horeca en winkels. Met regelmaat worden evenementen gehouden op het plein en dat levert extra bekendheid op voor het oude museum op zijn jonge locatie. Het Schoenenkwartier heeft drie verdiepingen met elk een eigen thema en sfeer. Op de begane grond draait het om maken, op de eerste verdieping ontdekt de bezoeker ‘het verhaal van de Langstraat’ en op de bovenste verdieping is verwonderen het overkoepelende thema.

Ook de schoenen van generatie  x, y en z zijn te bewonderen.

Ook de schoenen van generatie x, y en z zijn te bewonderen.

Architect Civic heeft een open en transparante structuur voor het monumentale Kropholler-pand gecreëerd, waarvoor Tinker imagineers het tentoonstellingsontwerp maakte. Het Kropholler-pand is het oude raadhuis van Waalwijk. Het gebouw is zo ontworpen, dat bezoekers zelf hun route en tempo bepalen. De spectaculaire nieuwe circa vijf meter grote ronde openingen, uitgezaagd uit de gestripte oude gevel van de kantoorvleugel uit de jaren ’80, zorgen voor een glimp van de tentoonstellingen. Vertrouwde materialen zoals bakstenen, staal, beton en hout versterken de sfeer van de collectie en van het historische gebouw.

Begane grond: maken

De bezoeker doorloopt alle stappen van het schoenenvak en waant zich op die manier in de fabriek. Van leer looien tot ontwerpen en productie, waarbij de bezoeker ook zelf mag doen en ervaren. Bij iedere stap in het proces toont een demoschoen hoe de schoen steeds een stapje verder ‘groeit’.

Eerste verdieping: het verhaal van de Langstraat

Een dwaaltentoonstelling over de geschiedenis van de streek, vanaf ruwweg 1850 tot nu, toont de opkomst, de ondergang en het behoud van de industrie. Zes zeer verschillende ontdekkingsruimtes tonen een constant veranderend beeld van de Langstraat. Onderweg ontmoeten bezoekers bijzondere personages en zien ze voorwerpen die samen een kleurrijk beeld van de streek laten zien. Innovatie en een gevoel van opleving vormen de rode draad.

Bovenste verdieping: verwonderen

Hier vind je iconen uit de schoenenwereld in al hun glorie en context in vijf verschillende zones. De bezoeker verwondert zich op deze kleurrijke verdieping en ervaart hoe de schoen is gevormd door de identiteit van de drager, het gebruik en de mode. Op deze verdieping is ook de tijdelijke
tentoonstelling Put On Your Red Shoes te zien, gemaakt door Tinker. Op het podium van deze tentoonstelling hebben schoenen van Elton John tot Beyoncé, van de Spice Girls tot MF Doom en van de gabbercultuur tot aan de dancehall scene een plekje gekregen. Daarmee is het een feest der herkenning voor jong en oud. Tegelijk roept het de vraag op: wat zeggen schoenen over muzikale voorkeur en identiteit?

De hoogtijdagen van de schoenenindustrie in De Langstraat, tot 1980. Verpakt in de vorm van een schoenenwinkel uit die tijd.

De hoogtijdagen van de schoenenindustrie in De Langstraat, tot 1980. Verpakt in de vorm van een schoenenwinkel uit die tijd.

Behalve de museale beleving, heeft de bezoeker in het Schoenenkwartier keuze uit workshops in het LeerLab, een bezoek aan het kenniscentrum, een activiteit in het auditorium, een schoenpoetsbeurt in het Bodehuisje of een kop koffie in het café. Schoenen vinden altijd hun aansluiting bij de tijdsgeest en de mode. Je kunt bijvoorbeeld je eigen sneakers in elkaar zetten onder leiding van ontwerper Roderick Pieters.

De investering in de renovatie en de nieuwbouw bedroeg 10,6 miljoen euro. Directeur Anouk van Hees is vooral trots op de talloze vrijwilligers die de operationele taken doen. "We hebben een klein team van vaste mensen zoals twee collega’s voor het maaklab en twee conservatoren. Alle horeca ende rondleidingen worden allemaal gedaan door vrijwilligers. Het is een hechte gemeenschap en het is hun historie. Nee, het is niet moeilijk om vrijwilligers te vinden.” Met een lach voegt ze toe, "het is eerder lastig om mensen voor dat vaste team te vinden.” Van Hees onthult dat in de periode van de opening tot 25 augustus 10.000 bezoekers zijn ontvangen. Daarbij is in de laatste weken een stijgende lijn te zien. "We zien steeds meer uitschieters op het getal van aantal bezoekers per dag. Af en toe al 200.”

Bezoeker kan zelf schoenen ontwerpen.

Bezoeker kan zelf schoenen ontwerpen.

Credits

Opdrachtgever

Gemeente Waalwijk

Jaar

2022

website

schoenenkwartier.nl

Tentoonstellingsontwerp

Tinker imagineers

Tentoonstellingsbouw

Kloosterboer

Interactives

YIPP

Tentoonstelling Put on Your Red Shoes

Tinker imagineers, Studio Daphne Jansen, Britte Hietkamp

Lichtontwerp

Heinz Loopstra Lightdesign

Geluidsontwerp

Rockfish, Klevr Sounddesign

Copywriting

Story Matters

Architect

Civic Architects

Civic Architects bedacht de open structuur.

Civic Architects bedacht de open structuur.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, noord-brabant, Waalwijk

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.
21/01/25
Verplichte reisvergunning voor VK: Nederlandse toeristen laten zich niet afschrikken
Vanaf 2 april 2025 moeten Nederlanders die naar het Verenigd Koninkrijk reizen een elektronische reisvergunning (ETA) aanvragen. Hoewel deze nieuwe regelgeving voor extra administratie zorgt, verwachten experts geen grote daling in het aantal Nederlandse toeristen naar het VK.
21/01/25
Exclusief voor leden
Madurodam breidt uit met nieuwe attracties en themagebied
Madurodam gaat in 2025 voor een jaar vol vernieuwing. Het bekende attractiepark in Den Haag, dat Nederland in het klein toont, investeert in nieuwe attracties en een uitbreiding van het park. Zo opent er in het voorjaar een nieuw themagebied en in de zomer een spectaculaire dark ride.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...