Veel plannen voor buitenlandse stedentrips
De helft van de Nederlanders is van plan om de komende drie jaar op stedentrip te gaan. Toeristische hotspots als Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek maar tegelijkertijd groeit de belangstelling voor minder bekende steden. Naar dichtbij bestemmingen gaat men bij voorkeur met de auto; op enige afstand gevolgd door trein en vliegtuig. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek dat Trends & Tourism in oktober heeft uitgevoerd naar de markt van buitenlandse stedentrips.
De helft van de Nederlanders wil op stedenreis
Door corona waren stedentrips de afgelopen jaren uit de gratie. Nu corona meer naar de achtergrond raakt worden stedentrips weer populair. Circa de helft van de Nederlanders is beslist/waarschijnlijk van plan om de komende drie jaar een buitenlandse stedenreis te maken. Vooral jongeren en hoger opgeleiden willen op stedenreis. Belangrijkste reden om geen plannen te hebben voor een stedenreis zijn de hoge kosten van stedentrips. Onzekerheid vanwege corona speelt slechts een bescheiden rol om niet te gaan.
Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek
De komende jaren zijn Barcelona, Londen en New York het meest in trek (elk genoemd door 12% als voorkeursbestemming). Parijs en Berlijn volgen met elk 10%. Deze bekende toeristentrekkers zijn daarmee nog altijd populair. Tegelijkertijd neemt de belangstelling voor zogenaamde second cities toe. Een derde van de stedenreizigers geeft aan bij voorkeur een kleinere, mindere bekende stad te bezoeken.
Voorkeur voor auto bij bestemmingen tot 750 kilometer
De auto is met bijna 40% het meest favoriete vervoermiddel bij vakanties naar steden die minder dan 750 kilometer van Nederland liggen; vliegtuig en trein volgen met elk zo’n 25%. Voor stedentrippers die een voorkeur hebben voor de trein zijn gemak en duurzaamheid de belangrijkste overwegingen om voor de trein te kiezen. Bij Europese steden die 750 km of verder van Nederland liggen is het vliegtuig het populairst (64%); zo’n 14% kiest dan voor de trein.
Trefwoorden: vakanties, korte vakanties, steden, onderzoek, stedentrips, consumentengedrag