Personeelstekort in recreatie blijft lang aanhouden
Het personeelstekort in de recreatiesector kan lang aanhouden. De instroom van studenten in het mbo blijft achter, nieuwe
medewerkers zijn lastig te vinden en veel huidige medewerkers verruilen de
recreatie voor andere sectoren. Dit blijkt uit het arbeidsmarktonderzoek van
FNV Recreatie, KIKK recreatie en HISWA-RECRON.
Uit het onderzoek komt naar voren dat zowel medewerkers als werkgevers een
positief beeld hebben van de sector (een 7,1 of hoger). Toch bevelen
medewerkers het werken in de sector niet snel aan. Een groot deel van de
werkgevers (30 procent) geeft aan dat het personeelstekort de toekomst van hun
bedrijf in gevaar brengt. Op dit moment is er een aanzienlijke terugloop
van de instroom van studenten, én denkt 18 procent van de medewerkers erover om
de sector te verlaten. Dat leidt tot nog meer krapte op de arbeidsmarkt.
Geert Dijks, directeur HISWA-RECRON: "De recreatiesector moet beter op de
kaart. Onze leden – denk aan campings, vakantieparken en buitensportbedrijven –
moeten trotser zijn en dat meer uitdragen. En we moeten ons imago een flinke
boost geven. Samen met de leden en het onderwijs gaan we hier hard aan werken.”
Om de sector aantrekkelijker te maken, moet er beter ingezet worden op het
verbeteren van de arbeidsvoorwaarden, meer vaste dienstverbanden en
mogelijkheden voor ontwikkeling. Tijdens het congres ‘Recreatie terug op de
kaart’ dat op 6 december jl. plaatsvond in Burgers’ Zoo in Arnhem gingen
medewerkers, werkgevers en het onderwijs met elkaar in gesprek naar aanleiding
van het onderzoeksrapport. Ze bespraken de eerste bouwstenen voor een
toekomstbestendige sector. In 2023 wordt dit verder uitgewerkt.
Johan Bijlsma, bestuurder FNV Recreatie: "De sector zit te springen
om nieuwe studenten en medewerkers die helpen om onze gasten een onvergetelijke
tijd te bezorgen. Van hoveniers, horecamensen en technische dienstmedewerkers
tot beveiligers en schoonmakers. Het congres is een eerste stap geweest om de
sector toekomstbestendig te maken.”
Het gehele onderzoek is hier te downloaden: 'Imago- en Arbeidsmarktonderzoek'
Het onderzoek en congres is mogelijk dankzij een financiële bijdrage van het
Sociaal Fonds Recreatie en maakt onderdeel uit van het project
Arbeidsmarktbranding van de sociale partners.