Europa-Park: showroom van Mack en voorbeeld voor de branche
Europa-Park krijgt steeds meer bezoekers vanuit de Benelux. Van de meer dan 6 miljoen bezoekers in 2022 kwam 3 tot 4% uit de Benelux. En dat is een hele prestatie aangezien het park op ruim 600 kilometer van Utrecht ligt en met een bescheiden marketingbudget deze markt wordt bewerkt. Dat vertelde Henk Groenen die al 14 jaar verantwoordelijk is voor sales en marketing van Europa-Park in de Benelux op de persdag die voor de Nederlandse en Belgische pers werd georganiseerd.
Europa-Park is van de familie Mack die het in 1975 startte als showroom voor de eigen achtbanenfabriek. Inmiddels staat de zevende en achtste generatie aan het roer van het park waar op 134 hectare in 19 themagebieden waarvan 16 Europese themagebieden meer dan 100 attracties staan. Van alle attracties komt 90% uit de eigen fabriek Mack Rides die tot de vijf grootste leveranciers ter wereld behoort. Dat Europa-Park een familiebedrijf is, zie je overal in het park aan de hoge kwaliteit en originele historische detaillering. Dit park is niet gebouwd voor aandeelhouders die elk kwartaal naar de cijfers kijken maar voor de volgende generatie. Zouden aandeelhouders tussen het parkeerterrein en de ingang van het park honderden meters loopband aanleggen? Of eeuwenoude deuren en tegels in een hotel verwerken? Het park is niet voor niets al acht keer op rij door vakjournalisten uitgeroepen tot het beste attractiepark van de wereld.
Bezoek alweer hersteld
Qua aantallen bezoekers heeft Europa-Park zich alweer hersteld van de pandemie. Bezochten in 2019 5,7 miljoen bezoekers het park, in 2022 waren het er al meer dan 6 miljoen. Die betalen vrijwel allemaal de nominale entreeprijs. Aan kortingen, die in Nederland zo gebruikelijk zijn, heeft de familie Mack een hekel omdat het de prijsperceptie erodeert. Van die bezoekers komt 50% Duitsland, 22% uit Zwitserland, 22% uit Frankrijk en 6% uit andere landen waarvan de meeste uit de Benelux. Van alle bezoekers komt 80% binnen 3 jaar weer terug. Slechts 20% rekent het park tot first time visitors. Sinds de opening in 1975 passeerden 130 miljoen mensen de poorten.
Compact park met veel entertainment
Europa-Park is een compact park maar ziet elk jaar weer kans om flink uit- en in te breiden. Dit jaar is Liechtenstein toegevoegd en volgend jaar krijgt het park zijn 17e themaland met Kroatië en een hele vette achtbaan. Met die baan erbij heeft het park meer dan 10 kilometer achtbaan. Wat Europa-Park slim doet is dat er ook diverse familie-achtbanen zijn zodat ook kinderen en mindere waaghalzen aan hun trekken komen. Zij krijgen met metershoge informatieborden voor de ingang van de attractie in duidelijke pictogrammen een duidelijk beeld van de intensiteit van de attractie. Ook live entertainment is een belangrijk onderdeel van de bezoekersbeleving met 28 shows, waarvan 12 live en 9 mediashows. Die worden verzorgd door 230 artiesten uit 25 landen. Een eigen opleiding moet voor voldoende aanwas en kwaliteit zorgen.
Ander opvallend feit van Europa-Park is dat het niet het hele jaar is geopend. Dat heeft alles te maken met het feit dat het park in feite de showroom is van de eigen fabriek. Dan moet alles tijdens de openingsuren op rolletjes lopen en zijn de wintermaanden hard nodig voor onderhoud.
Personeel uit Kirgizië en Kazachstan gehaald
Ook Europa-Park heeft te maken met personeelstekort want het is een hele uitdaging om elk jaar weer de pool van 4.500 medewerkers op peil te houden. Het park ligt vlak bij de grens met Frankrijk en niet verwonderlijk dat de helft van de medewerkers uit dat land komt. Voor de werving richt Europa-Park zich nu ook op landen als Kirgizië en Kazachstan. Daar heeft het bedrijf eigen wervingsbureaus. Voor alle nieuwe medewerkers is een on boarding centrum gebouwd. Medewerkers van verder weg kunnen verblijven op een speciale campus met een capaciteit van 280 medewerkers. Naast de 4.500 eigen medewerkers zijn er nog eens 8.500 indirecte banen in de regio afhankelijk van het park.
Overal wordt geld uitgegeven
In het park zijn maar liefst 65 food & beverage locaties. Europa-Park heeft daarmee de grootste horecaomzet in heel Duitsland. Maar het gaat niet alleen om kwantiteit; ook voor kwaliteit en exclusiviteit is ruimte. Het park bezit voor restaurant Ammolite twee Michelinsterren en zeventien Gault Millau points. Het summum van fine dining kunnen gasten ervaren in de Eatrenalin Experience. Eatrenalin het restaurant van de toekomst. Hier komen diverse disciplines van Mack bij elkaar. Plaatsnemen op floating chair die je door 10 verschillende ruimtes voert waar je steeds een andere gang krijgt geserveerd. Compleet met licht, geluid, geur, eten. Het goedkoopste menu doet 195 euro en Eatrenalin is al maanden uitverkocht.
Voor Europa-Park is de zogenaamde secondary spending aan eten, drinken en winkelen erg belangrijk. En dat zie je in het park. Overal wordt continu geld uitgegeven door de bezoekers. Dat kan in de 70 winkels in het park met 18.000 merchandise goods. Grote merken zoals Puma, Wrangler, Lindt, Coca-Cola zien het park als een platform waar jaarlijks 6 miljoen mensen komen en hebben er een eigen brandstore.
De Duitse evenementenlocatie
Evenementen in vele vormen zijn ook een verdienmodel voor Europa-Park. Nog voor de hoofdingang is het zogenaamd Confertainment Center waar jaarlijks meer dan 1.300 conferenties en evenementen worden georganiseerd. Samen met locaties in het park is 13.000 m2 aan conferentie en eventspace beschikbaar op 32 verschillende evenementenlocaties.
Daarnaast is Europa-Park een medialocatie voor meer dan 200 televisieregistraties per jaar. Die bereiken elk jaar 275 miljoen mensen. Bekendste is het zondagmorgenprogramma van de SWR ‘Immer wieder Sonntag’.
Zes eigen hotels en Camp Resort
Een eigen hotelresort met 6 hotels en 5.800 bedden zorgen voor een grote toestroom aan meerdaagse gasten. De hotels zijn 4 sterren en 4 sterren +. Voor kampeerders is er een eigen Camp Resort met 2.000 bedden verdeeld over tipitenten, huifkarren, blokhutkamers en camperplaatsen. Alles geheel gethematiseerd in Western Style. De kampeeraccommodaties zijn basic want je vertier zoek je in het attractiepark. Eten en drinken doen de gasten op het attractiepark of in de saloon van het Camp Resort.
Volgend hoogseizoen zelfvoorzienend
Binnen Europa-Park wordt ook hard gewerkt aan duurzaamheid. Het parkeerterrein van Rulantica is overdekt met zonnepanelen. Er zijn ook al panelen bij de rollercoaster Silver Star en het park heeft een eigen waterkrachtcentrale met vistrap. Volgend jaar komt er een 20 ha groot zonnepanelenpark in de regio waardoor in de zomer van 2024 het park volledig onafhankelijk van externe stroom kan draaien. De nostalgische stoomtrein die door het park rijdt, is volledig elektrisch en de stoom is waterdamp. Dit jaar zijn statiegeldbekers ingevoerd waarvoor de bezoekers een fee van 2 euro betalen die ze bij inleveren weer retour krijgen. Toch doet niet iedereen dat want de verschillende uitvoeringen zijn natuurlijk een collectors item. En dat mag ook.
Volop innovatie
Geïnnoveerd wordt er volop. Virtual Reality bij achtbanen voor een extra beleving is geen nieuwigheid meer. Wel dat je in Eurosat CanCan Coaster de helm al in de wachtrij draagt en zo virtueel naar je ride loopt. In het zwemparadijs Rulantica kun je in VR snorkelen met tropische vissen. Yullbe is de nieuwste VR-Experience waar je met VR en hand- en voettrackers met vier personen een opdracht moet vervullen. Het is een eigen ontwikkeling van Mack die ook is verkocht aan cruiseschepen en winkelcentra. Nieuwste loot aan de Mack-bedrijfsfamilie is de eigen streamingsdienst Veejoy.
Second Gate Rulantica
Zwemparadijs Rulantica is de second gate van Europa-Park. De keuze voor een tweede park was eenvoudig omdat een uitbreiding van een bestaand park op enig moment niet meer zorgt voor meer bestedingen en een verlenging van het verblijf. Een second gate, zoals Disney die al jaren naast bestaande parken realiseert, doet dat wel. Rulantica heeft een capaciteit van maximaal 3.500 tot 5.000 mensen per dag die zich kunnen vermaken met 50 verschillende waterattracties. Waar in het attractiepark de meeste attracties uit eigen fabriek komen, is dat bij het waterpark niet het geval. De waterattracties zijn uniek voor Europa en uit Canada gehaald. In 2022 kwamen er maar liefst 800.000 mensen in Rulantica zwemmen. Zij kunnen ook eigen relaxruimtes boeken met eigen sauna en wirlpool. Betalen doen die in het waterparadijs met een polsbandje. Ook aan energiebesparing wordt gedacht. Zo wordt het water van de Wild River elke nacht in tanks onder het zwembad op temperatuur gehouden.
Nederlandse website
Dat de Nederlandse gast voor Europa-Park belangrijk is, blijkt wel uit de volledig Nederlandse website. Om Nederlandse gasten, die van ver moeten komen, optimaal van dienst te zijn heeft het park een Nederlandse online folder waar de meeste vragen worden beantwoord. Bijzonder is dat deze bol staat met tips van andere bezoekers. www.europapark.de/tips