Geplaatst op: 10-01-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe gaan Nederlanders in 2024 op vakantie?

Hoe gaan Nederlanders in 2024 op vakantie?
Afbeelding van Stefan Schweihofer via Pixabay

Vandaag begint de Vakantiebeurs en dat is traditioneel het startsein voor de vakantieboekingen. Van alle Nederlanders wil dit jaar 85% op vakantie, dat is meer dan vorig jaar. Ruim een kwart heeft al een vakantie geboekt. De meeste vakantieplanners willen in Europa op vakantie. Het binnenland is minder populair dan vorig jaar. Gemiddeld willen Nederlanders 2,4 per jaar op vakantie. Dat blijkt uit de Vakantie Sentiment Monitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Op de beurs kwam NBTC nog met een verwachting voor het Nederlands toerisme. 

Op de beurs kwam Marlotte Jansen van NBTC eerst met een terugblik op 2023. "Voor 2023 verwachten wij in Nederlandse logiesaccommodaties 25% meer buitenlandse gasten en een kleine afname (-0,5%) van het aantal binnenlandse gasten." Beiden liggen wel alweer boven het niveau van 2019 en het Nederlands toerisme is daarmee volledig hersteld van de pandemie. "Ook wereldwijd herstelt de sector, het meeste in Europa waar UNWTO verwacht dat het toerisme voor 94% dit jaar al zal herstellen." Voor 2024 verwacht NBTC een groei van 10% voor wat betreft uitgaand toerisme en een kleine min (-1% tot -2%) van het binnenlands toerisme.

Het vakantiesentiment van Nederlanders voor 2024

Van alle Nederlanders heeft 29% al een vakantie geboekt en moet 56% dat nog worden. Zo’n 15% van de Nederlanders wil in 2024 niet op vakantie. In totaal wil 85% van de Nederlanders dit jaar op vakantie, dat is 6 procentpunt meer dan in 2023. Van de groep met een vakantie-intentie is 55% zich nog aan het oriënteren. De grootste groep wil binnen 1 tot 3 maanden boeken. Nederlanders boeken in meerderheid direct bij de aanbieder (54%) maar ook een reisorganisatie of boekingswebsite is met 33% erg populair.

Figuur 1: Vakantieplannen van Nederlanders

VakantieSentiment

Binnenlandse vakanties

Slechts 20% zegt de volgende vakantie in Nederland door te brengen. Vorig jaar lag dit percentage nog op 27%. Jos Vranken, NBTC: "De binnenlandse markt is ook na de pandemie stevig doorgegroeid, inmiddels zitten vakanties in eigen land 13% boven het niveau van 2019. Maar zoals we ook in andere volwassen reismarkten zien, zwakt deze groei dit jaar af naar het groeipad dat we zagen voor de coronapandemie, waarbij de binnenlandse markt een pas op de plaats lijkt te maken, terwijl het aantal buitenlandse vakanties iets groeit.” Gelderland en Limburg (beiden 14%) worden het meest overwogen voor de eerstvolgende vakantie in eigen land. Ook Zeeland (9%) en Friesland (8%) worden relatief vaak overwogen. Ten opzichte van een jaar geleden zijn de plannen voor een vakantie/weekendje weg in Noord-Holland afgenomen.

Figuur 2: Vakantieplannen van Nederlanders naar binnenlandse bestemming

VakantieSentiment

Vakantie inspiratie met behulp van AI

Voor het eerst werd in de Vakantie Sentiment Monitor gevraagd naar kunstmatige intelligentie en de rol die AI speelt bij de inspiratie voor een vakantie. Ongeveer een kwart van de Nederlandse ondervraagden is bekend met AI-tools zoals ChatGPT en heeft het wel eens gebruikt. Veel meer Nederlanders (45%) zijn er bekend mee maar hebben het nog nooit gebruikt. Van de mensen die AI wel eens gebruikt, zet gemiddeld 27% een AI-tool wel eens in voor vakantie-inspiratie. Populairder zijn Instagram (31%) en Facebook (30%).

Buitenlandse vakanties

Meest populair zijn vakanties in Europa. Daar wil 62% naar toe, vorig jaar lag dat nog op 55%. Nederlanders gaan dit jaar vooral op vakantie naar Spanje, Frankrijk, Duitsland, Italië en Griekenland. Een intercontinentale vakantie is voor 18% de keuze.

Figuur 3: Vakantieplannen van Nederlanders naar buitenlandse  bestemming

VakantieSentiment

Keuzeaspecten

Bij de keuze voor een vakantiebestemming letten Nederlanders vooral op een verblijf op een rustige plek (67%), flexibele annuleringsvoorwaarden (63%) en de prijzen (52%). Ook duurzaamheid, drukte op vliegvelden en de ontwikkeling van de conflicten in de wereld spelen een rol. Corona speelt maar voor 11% van de Nederlanders nog een rol. Als Nederlanders vanwege de stijgende prijzen hun vakantiegedrag moeten aanpassen dan doen ze dat vooral door minder vaak op vakantie te gaan, een goedkopere accommodatie te zoeken en te besparen op de bestemming zelf.

Duurzaamheid en extreme weersomstandigheden

Van de Nederlandse ondervraagden vindt 37% het belangrijk om rekening te houden met het milieu bij het boeken van een vakantie. Tot slot zegt 35% van de ondervraagden dat de toenemende kans op extreme weersomstandigheden de vakantiekeuze beïnvloeden.

Vakantieperiodes

De meeste lange vakanties worden gepland voor augustus (21%), juli (19%) en juni (14%).

Figuur 4: Vakantieplannen van Nederlanders naar maand

VakantieSentiment

Vliegvakanties onverminderd populair

Het vliegtuig is het meest gekozen vervoersmiddel voor de eerstvolgende vakantie in Europa. Van de Nederlanders met vakantieplannen kiest 48% voor het vliegtuig en 36% voor de auto om naar de Europese vakantiebestemming te reizen. Onder Nederlanders is het vliegtuig ten opzichte van de plannen van vorig jaar iets populairder geworden (2 procentpunt). De auto heeft vier procentpunt markaandeel verloren. Winst is er voor de trein, 8% van de Nederlanders wil dit jaar met de trein naar de vakantiebestemming reizen, drie procentpunt meer dan een jaar eerder.

Type accommodatie

Het hotel is met een aandeel van 43% de meest favoriete vakantieaccommodatie voor de eerstvolgende vakantie van de Nederlanders. Ook het appartement (14%), het bungalowpark (10%) en de camping (9%) halen nog flinke aandelen.

Figuur 5: Vakantieplannen van Nederlanders naar type accommodatie

VakantieSentiment

Vakantietypen

Onder Nederlanders zijn strandvakanties (18%), vakantie met vrienden/familie (13%), natuurvakanties (11%) en een stedentrip 10%) favoriet.

Budget

Een meerderheid van de Nederlanders (57%) gaat voor vakanties in 2024 eenzelfde budget reserveren als vorig jaar. 14% wil minder uitgeven en 29% juist meer.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/pas-op-de-plaats-voor-vakanties-in-eigen-land.htm
Trefwoorden: vakanties, vakantieplannen, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...