Geplaatst op: 15-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Better Places wint Golden Responsible Tourism Award

Better Places wint Golden Responsible Tourism Award

Reisbedrijf Better Places heeft een Golden Responsible Tourism Award gewonnen in de categorie ‘Decarbonings the Travel and Tourism’. Directeur Saskia Griep ziet haar inspanningen op het gebied van het reduceren van CO2-uitstoot beloond: "Dit motiveert ons om samen met het team en al onze lokale experts op deze weg door te gaan.”

De juryleden waren onder de indruk van het uitgebreide scala aan maatregelen waarop Better Places, een kleine touroperator, actief de ecologische voetafdruk van de georganiseerde vakanties verkleint. Ook de transparante en gemakkelijk te begrijpen communicatie over de positieve en negatieve milieueffecten van hun reizen konden op waardering van de jury rekenen. Als pionier heeft Better Places  zich vanaf 2019 verplicht om de CO2-uitstoot met 5% te verminderen, met als doel een reductie van 55% in 2030. Ze meten en compenseren 100% van alle resterende CO2-emissies, inclusief lokaal vervoer, accommodatie, activiteiten en de onafhankelijk geboekte internationale retourvluchten van hun klanten. 

Inspanningen op een breed terrein

Desondanks erkennen ze dat compenseren geen oplossing is en dat verminderen de enige weg vooruit is. Mede daarom hebben ze  hun Europese aanbod vergroot en moedigen klanten aan om minder vaak te vliegen en langer te blijven als ze dat doen. Alle voorbeeldreizen voor verre bestemmingen duren minstens 17 dagen. Binnen Europa worden treinreizen en vervoer met elektrische auto’s gepromoot Ook wordt vegetarisch en veganistisch eten op reis aangemoedigd. Klanten worden met tips en adviezen geholpen. 

CO2-belasting

Better Places heeft zichzelf een CO2-belasting opgelegd van € 12,50 per klant die buiten Europa reist en € 5,- per klant die binnen Europa reist. Die eigen belasting wordt elk jaar verhoogd met € 2,50 en €1. De opbrengst wordt geïnvesteerd in duurzame energieprojecten via crowdfundingplatform Lend-a-Hand. In 2019 investeerden ze € 20.000. Elk jaar berekent Better Places de CO2-uitstoot van het bedrijf. 

In 2021 brengen ze de positieve en negatieve impact op al onze reisbestemmingen in kaart. "Daarbij houden we rekening met de sociale-, economische- en klimaatimpact van een reis. Op basis van die metingen geven we de reizen een score, zodat klanten in één oogopslag kunnen zien hoe goed een reis scoort op onze principes voor duurzaam reizen."

In 2019 sloot Better Places zich als één van de eerste touroperators aan bij Climate Perks. Alle medewerkers krijgen maximaal twee gratis vakantiedagen extra als ze ervoor kiezen om met de trein op vakantie te gaan, in plaats van met het vliegtuig.



Link: https://betterplaces.nl/actieplan-voor-het-klimaat
Trefwoorden: touroperators, reisbedrijven, duurzaam toerisme

CELTH





||| Nieuws |||

04/03/25
Boot Holland 11 - 15 maart 2026
Boot Holland 2025 werd een maand geleden vroegtijdig afgeblazen. Nu zijn de data bekend voor dit evenement in 2026.
04/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe NL country manager Airbnb moet groeicijfer verhogen
Airbnb heeft de Fransman Clément Eulry aangesteld als Country Manager voor Nederland. Nederland speelt een sleutelrol voor Airbnb in Europa, meldt het boekingsplatform.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
03/03/25
Exclusief voor leden
GoVolta's budgettrein strandt door financieringsproblemen
Een ontluisterend interview in de Volkskrant met de initiatiefnemers van GoVolta, het bedrijf van Maarten Bastian en Hessel Winkelman. Ze hadden grootse plannen om in 2025 budgettreinen door Europa te laten rijden.
03/03/25
Wandelnetwerk Ieperboog Oost in de prijzen
Het wandelnetwerk Ieperboog Oost van Westtoer is op de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent bekroond tot Wandelroute van het Jaar 2025. Deze prestigieuze prijs wordt jaarlijks toegekend aan nieuwe of recent gewijzigde wandelroutes in de Benelux.
03/03/25
Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen
Na elk seizoen van "Wie is de Mol?" stijgt het aantal Nederlandse vakantieboekingen naar de landen waar het populaire tv-programma is opgenomen. Autoverhuurbedrijf Sunny Cars meldt een opvallende toename in de verhuur van auto’s in de landen waar de opnames waren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Low Carbon Travels en Nature Travel Lab bundelen krachten
Nature Travel Lab en Low Carbon Travels hebben de handen ineengeslagen om duurzame en natuurgerichte reizen te stimuleren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Museum Batavialand krijgt nationale allure
Museum Batavialand wordt de komende jaren ingrijpend vernieuwd. Provinciale Staten van Flevoland hebben ingestemd met de plannen om het museumcomplex en de presentaties voor 25 miljoen euro te moderniseren. Zowel de provincie Flevoland, gemeente Lelystad als fondsen en sponsoren dragen daaraan bij.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...