Leefstijlvinder brengt verschillen in natuurbeleving in kaart
Niet alle natuurbezoekers zijn gelijk. Het natuurbelevingsonderzoek, dat online werd uitgevoerd onder 1.500 respondenten, laat zien dat de zeven doelgroepen die binnen de Leefstijlvinder worden onderscheiden, verschillende motieven en wensen hebben ten aanzien van het bezoeken van natuurgebieden. Om op die diverse wensen in te spelen is een toolkit ontwikkeld.
De Leefstijlvinder Vakantie en Vrije tijd is een doelgroepsegmentatiemodel dat overheden, organisaties en ondernemers inzicht geeft in de vrijetijdswensen en -behoeften van Nederlanders. In 2021 is dit model onderdeel geworden van het LDA activiteitenprogramma
Grote verschillen tussen natuurbelevers
Het onderzoek laat grote verschillen zien in gewenste beleving en activiteiten in de natuur tussen de verschillende leefstijlen.
Zo gaat de Avontuurzoeker de natuur in om avonturen te beleven en nieuwe plekken te ontdekken. Ze vinden het fijn om rond te struinen en van de gebaande paden af te gaan Plezierzoekers gaan zelden alleen de natuur in. Tijd in de natuur is tijd met vrienden of familie. Voor de harmoniezoeker hoeft een natuurbezoek niet per se in het teken te staan van het beleven van avonturen of het ontdekken van nieuwe plekken. Ze gaan graag terug naar hetzelfde plekje. De verbindingszoeker is een echte natuurliefhebber. Ze gaan vaak buiten op pad, meer dan anderen vaker dan eens per week. Inzichtzoekers zijn bijvoorbeeld echte wandelaars en ondernemen verder weinig activiteiten in de natuur. Rustzoekers blijven graag dicht bij huis. Het is prettig als het gebied bekend is; echt nieuwe gebieden ontdekken is voor hen niet nodig. Het gaat om het ervaren van de rust. Inzichtzoekers willen in de natuur het hoofd leegmaken en drukte vermijden. Ze genieten van de natuur en het landschap; het liefst in al zijn ongereptheid. De stijlzoeker is graag actief bezig in de natuur. Ze zijn vaker dan gemiddeld actief en sportief bezig (mountainbiken, hardlopen) of zoeken de gezelligheid op (horeca, barbecue, waterrecreatie). Ook actief met de kinderen de natuur in doen zij graag.
De onderzoeksresultaten geven onder andere beleidsmakers en terreinbeherende organisaties, maar ook ondernemers meer zicht op hoe zij de verschillende natuurbezoekers het beste kunnen bedienen met recreatief aanbod, paden, routes en voorzieningen.
Toolkit
Een aantal adviesbureaus hebben de resultaten van het onderzoek samen vertaald in een praktische toolkit met heldere inzichten en praktische toepassingsmogelijkheden. De toolkit gaat in op de motivaties, wensen en interesses over natuurbeleving door de ogen van zeven typen recreanten (leefstijlen). De focus ligt hierbij op opvallende resultaten ten opzichte van de andere leefstijlen. Een concreet stappenplan helpt om de resultaten te vertalen naar de praktijk. De resultaten én de toolkit zijn vanaf nu te vinden op app.leefstijlvinder.nl/toolkit/natuur (registratie gratis).
Over de Leefstijlvinder
De Leefstijlvinder Vakantie en Vrije tijd is een doelgroepsegmentatiemodel dat overheden, organisaties en ondernemers inzicht geeft in de vrijetijdswensen en -behoeften van Nederlanders. Het model bevat zeven leefstijlen die door onderzoeksbureau MarketResponse zijn beschreven. De Leefstijlvinder is ontwikkeld in opdracht van een aantal provincies, waaronder Overijssel. MarketingOost voert namens deze provincies en andere samenwerkende partijen zoals adviesbureaus en marketingorganisaties het beheer op en de regie over de Leefstijlvinder.
In 2021 is dit model onderdeel geworden van het LDA activiteitenprogramma, om de online tool te versterken, de bekendheid van het model te vergroten en meer draagkracht te genereren.