Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Leefstijlvinder brengt verschillen in natuurbeleving in kaart

Leefstijlvinder brengt verschillen in natuurbeleving in kaart

Niet alle natuurbezoekers zijn gelijk. Het natuurbelevingsonderzoek, dat online werd uitgevoerd onder 1.500 respondenten, laat zien dat de zeven doelgroepen die binnen de Leefstijlvinder worden onderscheiden, verschillende motieven en wensen hebben ten aanzien van het bezoeken van natuurgebieden. Om op die diverse wensen in te spelen is een toolkit ontwikkeld.

De Leefstijlvinder Vakantie en Vrije tijd is een doelgroepsegmentatiemodel dat overheden, organisaties en ondernemers inzicht geeft in de vrijetijdswensen en -behoeften van Nederlanders. In 2021 is dit model onderdeel geworden van het LDA activiteitenprogramma

Grote verschillen tussen natuurbelevers

Het onderzoek laat grote verschillen zien in gewenste beleving en activiteiten in de natuur tussen de verschillende leefstijlen. 

Zo gaat de Avontuurzoeker de natuur in om avonturen te beleven en nieuwe plekken te ontdekken. Ze vinden het fijn om rond te struinen en van de gebaande paden af te gaan Plezierzoekers gaan zelden alleen de natuur in. Tijd in de natuur is tijd met vrienden of familie. Voor de harmoniezoeker hoeft een natuurbezoek niet per se in het teken te staan van het beleven van avonturen of het ontdekken van nieuwe plekken. Ze gaan graag terug naar hetzelfde plekje. De verbindingszoeker is een echte natuurliefhebber. Ze gaan vaak buiten op pad, meer dan anderen vaker dan eens per week. Inzichtzoekers zijn bijvoorbeeld echte wandelaars en ondernemen verder weinig activiteiten in de natuur.  Rustzoekers blijven graag dicht bij huis. Het is prettig als het gebied bekend is; echt nieuwe gebieden ontdekken is voor hen niet nodig. Het gaat om het ervaren van de rust. Inzichtzoekers willen in de natuur het hoofd leegmaken en drukte vermijden. Ze genieten van de natuur en het landschap; het liefst in al zijn ongereptheid. De stijlzoeker is graag actief bezig in de natuur. Ze zijn vaker dan gemiddeld actief en sportief bezig (mountainbiken, hardlopen) of zoeken de gezelligheid op (horeca, barbecue, waterrecreatie). Ook actief met de kinderen de natuur in doen zij graag.

De onderzoeksresultaten geven onder andere beleidsmakers en terreinbeherende organisaties, maar ook ondernemers meer zicht op hoe zij de verschillende natuurbezoekers het beste kunnen bedienen met recreatief aanbod, paden, routes en voorzieningen. 

Toolkit

Een aantal adviesbureaus hebben de resultaten van het onderzoek samen vertaald in een praktische toolkit met heldere inzichten en praktische toepassingsmogelijkheden. De toolkit gaat in op de motivaties, wensen en interesses over natuurbeleving door de ogen van zeven typen recreanten (leefstijlen). De focus ligt hierbij op opvallende resultaten ten opzichte van de andere leefstijlen. Een concreet stappenplan helpt om de resultaten te vertalen naar de praktijk. De resultaten én de toolkit zijn vanaf nu te vinden op app.leefstijlvinder.nl/toolkit/natuur (registratie gratis).

Over de Leefstijlvinder

De Leefstijlvinder Vakantie en Vrije tijd is een doelgroepsegmentatiemodel dat overheden, organisaties en ondernemers inzicht geeft in de vrijetijdswensen en -behoeften van Nederlanders. Het model bevat zeven leefstijlen die door onderzoeksbureau MarketResponse zijn beschreven. De Leefstijlvinder is ontwikkeld in opdracht van een aantal provincies, waaronder Overijssel. MarketingOost voert namens deze provincies en andere samenwerkende partijen zoals adviesbureaus en marketingorganisaties het beheer op en de regie over de Leefstijlvinder. 

In 2021 is dit model onderdeel geworden van het LDA activiteitenprogramma, om de online tool te versterken, de bekendheid van het model te vergroten en meer draagkracht te genereren.  

Trefwoorden: natuur, onderzoek, segmentatiemodellen, leefstijlen

CELTH



||| Nieuws |||

28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.
26/03/25
Exclusief voor leden
Goed jaar voor toeristisch Vlaanderen
Vlaanderen heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal vakantiegangers groeide met 3% en ook de dagattracties zagen ondanks het matige weer iets meer bezoekers.
26/03/25
Reizen in de meivakantie steeds populairder: 36% meer boekingen bij Riksja
Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om in de meivakantie een individuele reis te maken. Riksja Travel, marktleider op het gebied van individuele reizen, ziet een aanzienlijke stijging in het aantal boekingen voor deze periode. Met name Marokko, Thailand en Japan zijn populair.
26/03/25
Zuid-Limburgs Wandelnetwerk Knopen Lopen wordt uitgerold
Het wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg, een grootschalig project om wandelaars te spreiden en te verleiden, gaat een nieuwe fase in. Vanaf april begint de plaatsing van de bewegwijzeringspaaltjes, waardoor het netwerk steeds zichtbaarder wordt.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...