Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-12-2022
Auteur: Redactie
NRIT

De vrijetijdstrends voor 2023

De vrijetijdstrends voor 2023
Afbeelding van wal_172619 via Pixabay

Budget-leisure, carpe-diem-toerisme, live gastvrijheid en gap-toerisme zijn volgens trendwatcher Goof Lukken de vrijetijdstrends voor 2023.

Het vrijetijdsgedrag van de Nederlander wordt in 2023 met name beïnvloedt door de inflatie. Het is echter opvallend dat de consument nog steeds veel geld uitgeeft aan leisure waarbij ze wel op het budget letten. Toerisme en recreatie helpen mensen ‘te genieten van het nu’. Door de diverse onverwachte crisissen van de afgelopen twee jaar leven Nederlanders meer volgens het  Carpe Diem motto. Het live ontmoeten van mensen maar ook hosts wordt steeds belangrijker. Zeker nu door personeelstekorten veel processen geautomatiseerd worden.  In reizen lijkt de gap tussen grote rondreizen (met een groot budget) en de doelgroepen die echt op het budget letten steeds groter. Reizen lijkt meer en meer een luxe product.

Deze trends zijn de opinie van Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of Applied Sciences. Hij volgt als trendwachter al meer dan 25 jaar de vrijetijdsbranche

Budget-leisure

Nu de coronacrisis ver voorbij lijkt, is de inflatie de grote beïnvloeder geworden van het vrijetijdsgedrag van de Nederlander. Waar in de eerste twee kwartalen nog flink werd besteed in de leisure, lijken uitgaven in aan vrije tijd kwartaal 3 en 4 te dalen. Toch blijft genieten belangrijk voor de consument. In het komende jaar zullen de keuzes voor vrijetijdsactiviteiten meer op basis van budget gemaakt worden. Dit betekent dat de kortingsacties die in coronatijd verdwenen weer terugkomen. Ook zal de branche met slimme betaalbare arrangementen de gast moeten blijven verleiden. Daarnaast zal de belangstelling voor gratis uitjes gaan toenemen. Hierbij is te denken aan wandelen en fietsen (wel met bijpassende belevingsroutes, zoals ‘De Zwarte Kaat’ in de Brabantse Kempen), maar ook aan bezienswaardigheden (zoals kerken, kastelen of monumenten) of streetart (denk aan de Blind Walls galery in Breda).

Carpe-Diem-time

De afgelopen twee jaar is de Nederlander overvallen door diverse crisissen, die de mogelijkheden om je vrije tijd door te brengen, enorm beïnvloed heeft. De consument beseft zich dat zaken snel kunnen veranderen. Daarom is het motto Carpe Diem (latijn voor geniet nu/pluk de dag), meer dan ooit leidend. In plaats van grote lange termijn plannen worden beslissingen nu meer last-minute en vooral in het ‘nu’ genomen. De consument gebruikt voor het maken van hun snelle keuze platformen als Booking, Tripadvisor, ANWB Er op Uit of Honeyguide.

Live (gast)vrijheid

Ook personeelstekorten zijn in de vrijetijdsindustrie aan de orde van de dag. Hierdoor zijn steeds meer geautomatiseerde processen. Bestellen van drank op het terras van via een app, digitaal inchecken bij een accommodatie en zelfs robots die drank en eten serveren. Na corona is de gast juist op zoek naar live ontmoetingen en aandacht van de gastheer/vrouw. Live gaat daarom nog meer betekenis krijgen in de toekomst. De grote uitdaging ligt in het binden van een goede balans. Optimale gast-aandacht kan juist een groot verschil maken. Luisteren, personaliseren en anticiperen op de veranderende vraag is de sleutel tot succes. Door saaie processen als inchecken te vervangen door apps, kan de host zich echt richten op persoonlijk contact. Hotelketen Citzen M is een mooi voorbeeld hiervan.

GAP-toerisme

Nu reizen weer mogelijk is zien we een enorme inhaalslag op reizen. Tegelijkertijd stijgen de kosten van vliegen en accommodaties. De reden hiervoor ligt ook bij de inflatie maar ook de hogere kosten voor de gastvrijheidssector. Er zal een groter verschil (Gap) tussen echt reizen en goedkopere vakanties ontstaan.  In reizen lijkt de gap tussen grote rondreizen (met een groot budget) en de doelgroepen die echt op het budget letten steeds groter. Het verre reizen lijkt meer en mee voor de rijkere consument weggelegd te zijn. In de financiële banken crises (2007/8) bleek de consument echter niet te stoppen met reizen maar juist in eigen land op vakantie ging. In de corona tijd is het eigen land en zijn de dichtbij bestemmingen zoals Duitsland, Frankrijk en België al populair geworden. De hogere vraag naar accommodaties zal de prijs wel blijven opdrijven. Mogelijk kiezen reizigers dan nu ook voor een ‘Staycation’. Ze blijven thuis, verluxen hun huis en plannen kleine uitjes naar horeca of attracties.

Trefwoorden: trends, toerisme, recreatie, vrije tijd

CELTH



||| Nieuws |||

08/04/25
Kampeerseizoen van start met een recordaantal van 627.000 campers en caravans
De jaarlijkse Open Camping Dag was de start van het kampeerseizoen en gaat volgens BOVAG en KCI gepaard met bijna 15.000 meer caravans en campers in Nederland.
08/04/25
BBI Travel start reizen naar de westkust van Ierland vanaf Groningen Airport Eelde
Van 7 juni tot en met 30 augustus 2025 vliegt de nieuwe chartervluchtverbinding van BBI Travel, uitgevoerd door Emerald Airlines, tussen Groningen Airport Eelde en Ireland West Airport Knock.
08/04/25
Ontdek Europa op een andere manier
Het nieuwe ANWB-boek vakantie zonder vliegtuig' beschrijft 30 unieke en vliegtuigloze reisplannen, variërend van korte uitstapjes tot uitgebreide rondreizen.
08/04/25
Klimbos Nederland breidt uit: Nieuwe locatie opent in april 2026
Klimliefhebbers uit het noorden van Nederland kunnen zich verheugen op een gloednieuwe klimervaring! Klimbos Nederland kondigt de komst aan van Klimbos Assen.
08/04/25
Forse groei uitstoot vliegen
Nederlandse bedrijven in het Europese emissiehandelssyteem (EU ETS) hebben in 2024 zo’n 1,8 miljoen ton CO2 meer uitgestoten dan in 2023. Deze 2,9% stijging volgt op 7 jaar van forse dalingen. De luchtvaart stootte fors meer uit, plus 17%.
08/04/25
Exclusief voor leden
Meivakantie steeds populairder alternatief voor hoogseizoen
De meivakantie wint snel aan populariteit onder Nederlanders als alternatief voor de drukke en dure zomervakantie. Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat maar liefst 58% van de Nederlanders de komende weken op reis gaat.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
07/04/25
De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen
Tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Schiedam zijn de winnaars van de felbegeerde Nationale Evenementenprijzen 2025 bekendgemaakt. Na een spannende beoordelingsperiode door de jury zijn de meest toonaangevende steden en publieksevenementen van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...